tisdag 4 september 2012

Skållat fänkålsbröd

Har fått önskemål om brödrecept på de senaste bröden jag lagt upp här så nu delar jag med mig av det ena brödet. Och dessa recept kommer ur boken Bröd från Brunkebergs bageri.

Steg 1:
Skållning
500 g vatten
250 g fint rågmjöl
30 g hela fänkålsfrön

Steg 2 :
Skållning från steg 1
350 g vatten
50 g jäst
1000 g vetemjöl
200 g brödsirap
5 g anis
50 g rumstemp. smör
20 g havssalt
ägg och smör till pensling

Steg1
Koka upp vatten och häll det över rågmjöl och fänkålsfrön. Rör om till en gröt, täck över med plastfolie och ställ i rumstemperatur till dess att skållningen är kall. Du kan förbereda skållningen tre till fyra dagar innan du skall använda den. Ställ den då inplastad i kylen.

Steg2
Blanda skållningen med övriga ingredienser utom smöret och saltet. Arbeta degen i hushålls maskin i 10 min, eller för hand dubbelt så länge. Arbeta in smöret klickvis. Tillsätt saltet och arbeta degen ytterligare i 5 min. Låt degen vila i bunken i 30 minuter.

Forma degen till tre eller fyra runda bröd.

Lägg bröden på två plåtar täckt med bakplåtspapper och jäs dem i 2 timmar eller kyl över natten. De skall spänsta emot lite när bröden är färdigjästa om du trycker lite på dem.

Sätt ugnen på 180 grader.

Pensla bröden med uppvispat ägg. Ställ dem i ugnen och grädda i ca 35 minuter eller tills brödens innertemperatur är 98 grader.
Pensla bröden med smör direkt de kommer ut ur ugnen och låt dem svalna på galler. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar