fredag 7 augusti 2015

Jordgubbsbrownies

Jordgubbarna blev senare mogna än vanligt, men en fin skörd blir det i år. Jag får mycket så jag tänkte passa på att baka något med jordgubbarna då. Fastnade för jordgubbsbrownies och har flera gånger tittat på receptet men inte testat det.
Nu har jag gjort de och satsen jag gjorde är slut. De blev jättegoda, förstås innehåller de choklad också, krämiga och goda. ännu hinner ni också prova dessa med färska jordgubbar.
Men gör dom gärna dagen före så de hinner svalna tillräckligt före de ska skäras upp annars kan de vara lite kladdiga.

200 g smör
200 g mörk choklad
3 ägg
2½ dl socker
2½ dl vetemjöl
ca 5 dl färska jordgubbar, 250 g


  1. Sätt ugnen på 200 grader. Klä en form 22 x 32 cm med bakplåtspapper.
  2. Smält smör och chokladen på svag värme under omrörning.
  3. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Sikta ner mjölet. Häll sist ner chokladsåsen och blanda väl till en slät smet. Bre ut smeten jämnt i formen.
  4. Ställ in formen mitt i ugnen och förgrädda kakan i 10 minuter.
  5. Skär under tiden jordgubbarna i   mindre bitar.
  6. Ta försiktigt ut den halvgräddade kakan och strö över jordgubbsbitarna.
  7. Ställ in formen i ugnen igen och grädda ca 15 minuter.
  8. Ta ut och låt svalna sen gärna i kyl över natten.

2 kommentarer:

  1. Detta måste jag testa, låter ju som drömmen!! Tusen tack för tipset :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ska du absolut göra. Den var super god! :)

      Radera